mindful 10pix

Je kan je gedachten niet stoppen, je kan alleen stoppen hen te geloven!

  Mindfulness    
 

“Mindfulness betekent aandacht geven op een speciale manier: bewust, op het moment zelf, en niet-oordelend.” – Jon Kabat-Zinn – grondlegger van ‘Mindfulness’

Mindful of aandachtig leven wil zeggen dat je met je onverdeelde aandacht aanwezig bent in het hier-en-nu. Dit klinkt makkelijker dan het is, hoe vaak zijn we niet met onze gedachten in het verleden (“ik had dat anders moeten aanpakken”) of in de toekomst (“ ik moet nog dat verslag schrijven”). Er kunnen natuurlijk ook positieve gedachten over verleden en toekomst zijn, maar vaak neemt het de vorm aan van piekeren, malende gedachtes die je nog wel eens uit je slaap kunnen houden of je belemmeren in het daadwerkelijk ervaren van dat wat er nu is. Herken je één van de volgende situaties?

·       In de zon zitten balen dat morgen het weer weer slechter zal zijn?

·       Je bent heerlijk uiteten, maar zo bezig met andere dingen dat je het eten haast niet proeft?

·       Onder de douche staan, maar ondertussen al in gedachten bij de vergadering van vandaag?

·       In de auto rijden en niet zien waar je rijdt, wat er allemaal om je heen is?

Blijkbaar zijn we een groot deel van de dag ergens anders met onze gedachten. Veel dagelijkse dingen doen we op de automatische piloot. Dat te doorbreken vergt oefening. Een goede methode is om regelmatig na te gaan waar je aandacht is. De mindfulnesstraining helpt je daarbij. Met oefeningen/meditaties vanuit de boeddhistische hoek gemixt met westerse zienswijzen ga je 8 weken lang, dagelijks, oefenen in het richten van je aandacht op het hier-en-nu.

Individuele mindfulnesstraining

Bij coachingspraktijk U!T wordt alleen individuele mindfulnesstraining gegeven. Er wordt hetzelfde - 8 weken durende - programma gevolgd als bij groepstrainingen (basiswerk van Jon Kabat-Zinn en MBCT programma van Segal,Williams en Teasdale), met uitzondering van de lengte van meditaties. Nadat je thuis geoefend hebt met een bepaalde meditatiecd, wordt die kort herhaald tijdens de sessie. In de overgebleven tijd is er vooral ruimte voor onderzoeken van je ervaringen en eventuele obstakels, de tekst /huiswerk bespreken en aanvullende mindfulness-oefeningen. Daardoor is er meer individuele aandacht voor jou dan in een groepstraining.

Het huiswerk bestaat uit een aantal onderdelen:

* Een meditatie of yoga-oefening begeleid met een cd van ongeveer 45 minuten

* Logboek waarin je kunt bijhouden wat je ervaren hebt bij de oefeningen.

* Een stuk tekst horend bij het thema van de sessie.

* Andere verschillende opdrachten die je allemaal trainen in bewustwording.

Dagelijks is zo'n 45 minuten nodig voor het huiswerk. Hoe meer je je daar aan houdt hoe meer je U!T de training zult halen. Is dat een struikelblok? Laat je je daar niet door weerhouden; kijk naar wat er wel mogelijk is in jouw situatie. Iets is beter dan niets.

Lengte van de mindfulness-training: 9 wekelijkse sessies ( in de 9e sessie evalueren we de training en kijk je hoe je ermee verder wilt in het dagelijks leven) en een follow-up na 8 weken.

Lengte van een mindfulness-sessie: 1½ uur-2 uur

Prijs: € 50,00,- per sessie ; inclusief cd's, werkboek en btw; bij afzegging binnen 24 uur wordt volledige tafief in rekening gebracht.

  Reacties van mijn cliënten:

·       “Het helpt om met wat meer afstand te kijken naar mijn gedachten waardoor ik zie dat ik een keuze heb hoe ik ermee om wil gaan”. Ik pieker nu veel minder.”

·       “ Door de mindfulnessoefeningen ben ik gaan zien dat ik niet mijn gedachten ben. Dat ik ze heb wil nog niet zeggen dat ik ze ook moet volgen.”

·       “Ik ben me bewuster geworden van hoe ik mezelf klemzet met mijn negatieve gedachtes. Door de tekst:' Gedachtes zijn geen feiten' voelde ik een bevrijding tijdens het inzien dat gedachten maar gedachten zijn en niet wie ik ben of de werkelijkheid.”

·       “Ik kon vroeger uren wakker liggen door malende gedachtes. Als ik nu ‘s nachts wakker word doe ik de bodyscan-oefening. Door met mijn gedachten naar mijn lichaam te gaan – te voelen hoe ik op het bed lig, hoe mijn benen rusten op het matras en zo verder mijn lichaam langs te gaan – val ik vanzelf weer in slaap.
De gedachten hebben zo geen kans meer; IK geef ze geen kans
meer!"

 

 

Jon Kabat-Zinn is doctor in de moleculaire biologie. Hij zocht tijdens zijn werk op een academisch medisch centrum in de Verenigde Staten naar een manier waarop medisch uitbehandelde patiënten beter konden omgaan met verdriet, stress en pijn. De afgelopen twintig jaar zijn er verschillende wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de effecten van deze mindfulnesstraining. Mensen blijken beter met stress om te kunnen gaan, pijn meer te accepteren en daardoor minder last ervan te hebben en onder een groep vrouwen die de training gevolgd hadden  werd een significant hoger niveau van melatonine gevonden. Dit hormoon wordt geassocieerd met betere immuunfuncties en dus een hogere weerstand.

 
 

 

   
  © U!T, 2011