10pix

Ervaring is de optelsom
van alle vergissingen
die je hebt begaan.

  Faalangst    
 

Het woord zegt het al; bij faalangst is er sprake van angst om te falen. Je bent bang ergens in te mislukken. Die angst is je de baas, verkrampt je en veroorzaakt een soort verlamming en beïnvloedt je prestaties.

Iedereen heeft wel ervaring met faalangst. Gelukkig zijn die ervaringen niet voor iedereen even vervelend. Als je de spanningen de baas bent geeft een beetje spanning juist energie en dit leidt tot betere prestaties. Er kan sprake zijn van ‘positieve faalangst’, waarbij je je de vraag kunt stellen wat daar positief aan is.

Teveel spanning werkt echter averechts; dan is de angst jou de baas. Je bent dan zo bezig met je angst dat het zal mislopen, dat het inderdaad mislukt. Je wordt zo zenuwachtig dat je niet meer geordend kan denken en niets meer weet. Als je eenmaal zo’n ervaring hebt gehad, dan bestaat er een kans dat je in een vicieuze negatieve cirkel terecht komt. “ Dat zal wel weer niet lukken, zie je nou wel dat ik dat niet kan” – waardoor de kans toeneemt dat het dan ook niet lukt. Faalangstige mensen hebben weinig zelfvertrouwen en zijn daardoor vaak bij voorbaat pessimistisch. Deze houding beïnvloedt het resultaat en zorgt zo voor bevestiging van het pessimisme en het negatieve zelfbeeld. Als je dit op zijn beloop laat zal je situaties proberen te vermijden waar prestaties verwacht worden.

Er zijn drie verschijningsvormen; deze drie vormen kunnen elkaar overlappen:
Cognitieve faalangst
Sociale faalangst
Motorische faalangst

Coachingspraktijk U!T biedt vanuit kennis, beproefde methode en eigen ervaring:

Individuele faalangstreductietraining voor kinderen/jongeren
Individuele faalangstreductietraining voor (jong-)volwassenen
Faalangstreductietraining in kleine groep * start 8 maart 2011 *

Bronvermelding:
Faalangst aan de start – A. Nieuwenbroek/A.ter Beek
Faalangst de baas – A. Nieuwenbroek/J. Ruigrok


 

 

 

 

Probeer elke keer wanneer je tegen de lamp loopt een beetje van het
licht mee te nemen.

 
 

 

   
  © U!T, 2008